Kurikulumda müəyyənləşdirirlmiş
standartlara uyğun bilik və bacarıqların formalaşdırılması üçün ənənəvi təlim
metodları ilə yanaşı aşağıdakı interaktiv üsulların istifadəsi tövsiyə olunur:
• BEYİN HƏMLƏSİ (əqli hücum),
•AKVARİUM
•AUKSİON
•ZİQZAQ
•MÜHAZİRƏ
•KARUSEL
•KLASTER (şaxələndirmə)
•SUALLAR
•ROLLU OYUN
•ANLAYIŞIN ÇIXARILMASI
•MÜZAKİRƏ
•QƏRARLAR AĞACI
•SÖZ ASSOSİASİYALARI
•PROBLEMLİ VƏZİYYƏT
•VENN DİAQRAMI
•SORĞU VƏRƏQLƏRİ VƏ MÜSAHİBƏ
•KONSEPTUAL CƏDVƏL
•AKVARİUM
•AUKSİON
•ZİQZAQ
•MÜHAZİRƏ
•KARUSEL
•KLASTER (şaxələndirmə)
•SUALLAR
•ROLLU OYUN
•ANLAYIŞIN ÇIXARILMASI
•MÜZAKİRƏ
•QƏRARLAR AĞACI
•SÖZ ASSOSİASİYALARI
•PROBLEMLİ VƏZİYYƏT
•VENN DİAQRAMI
•SORĞU VƏRƏQLƏRİ VƏ MÜSAHİBƏ
•KONSEPTUAL CƏDVƏL
•DƏYİRMİ MASA
.
______________ BEYİN HƏMLƏSİ _______________
Bu
üsul əqli hücum da adlandırılır. Şagirdlərdə yeni mövzuya maraq oyatmaq, habelə
onların nəyi yaxşı (və ya pis) bildiklərini aydınlaşdırmaq məqsədilə bu üsuldan
istifadə olunur. Hazırlanmış
sual
lövhədə yazılır, yaxud şifahi şəkildə şagirdlərin diqqətinə çatdırılır. Şagirdlər
suallara əsasən fikirlərini bildirirlər.Bütün ideyalar şərhsiz və müzakirəsiz
yazıya alınır. Yalnız bundan sonra söylənilmiş ideyaların müzakirəsi, şərhi və
təsnifatı başlayır. Aparıcı ideyalar yekunlaşdırılır,
şagirdlər
söylənmiş fikirləri təhlil edir, qiymətləndirir.
_________________
AKVARİUM ___________________
Müəyyən
olunmuş mövzu üzrə birinci qrup diskussiya aparır.15-20 dəqiqədən sonra
diskussiya dayandırılır, “xarici dairənin” iştirakçıları diskussiyanın gedişini
qiymətləndirir və qruplar yerini dəyişərək bu və ya digər problemin müzakirəsini
davam etdirirlər.
“Akvarium”un
keçirilməsinin 2-ci variantı:
“Daxili
dairənin” iştirakçıları müəllimin təklif etdiyi problemi müzakirə edir və
birinci variantdan fərqli olaraq iştirakçılar bu zaman yalnız problemin “lehinə”
olan dəlilləri söyləyirlər.
Digər
qrupun üzvləri xarici dairədə stullarda əyləşirlər,dəlilləri dinləyir, yazıya
alır, təhlil edir, öz əks dəlillərini hazırlayırlar.15-20 dəqiqədən sonra
diskussiya dayandırılır, xarici və daxili dairədən olan şagirdlər öz yerlərini
dəyişirlər. Onlar əvvəlki iştirakçıların dəlillərini təkzib etmək üçün
diskussiya aparırlar.
Burada
qrupların vahid fikrə gəlməsi önəmli deyil.
________________ AUKSİON ________________
Müəllim
öyrənilən məsələni müəyyən edərək şagirdləri auksionun keçirilmə qaydaları
haqqında təlimatlandırır. Öyrənilən əşya və ya hadısənin xüsusiyyətləri ardıcıl
şəkildə adlandırılır.
Hamı
növbə ilə əşya və ya hadisə haqqında fikir söyləyir: hər bir fikirdən sonra müəllim
sayır. “Bir, iki”. Bu zaman başqa iştirakçı tez təklif verə bilər. Sonuncu təklif
verən qalib sayılır .Fikirlər birbirini təkrarlamamalıdır. Bunun üçün hamı
bir-birini dinləyir.
Nümunə:
Riyaziyyat
dərsində müəllim 7 ədədinin tərkibini keçərkən sinfə “7 ədədini necə aldınız? “
sualını verməklə auksion keçirir.
Müəllim
üçün məlumat
Mümkün
olan cavablar:
1)6+1=7
2)4+3=7 3)2+5=7 4)5+2=7 5)3+4=7 6)1+6=7 7)1+1+1+1+1+1+1=7
Oyunda
axırıncı mümkün cavabı verən şagird “Auksion”u qazanır.
_______________
ZİQZAQ _______________
Bu
üsul mətnin məzmununun qısa müddət ərzində şagirdlər tərəfindən mənimsənilməsinə
imkan yaradır.
•
Şagirdlər dörd nəfərlik qruplara bölünür (əsas qrup). Qruplardakı şagirdlər
yenidən nömrələnir. Hər qrupdakı eyni rəqəmli şagirdlərdən yeni qrup (ekspert
qrupu) yaradılır.
• Öyrəniləcək
mətn qrupların sayı qədər hissələrə bölünür və ekspert qruplarına verilir.
•
Ekspert qrupları onlara verilən hissəni oxumalı və məzmununu qavramalı və öz əvvəlki
qrupuna qayıdaraq öyrəndiyi hissəni onlara danışmalıdır.
• Müəllim
informasiyanın dəqiq verildiyinə əmin olmaq üçün suallar verə bilər.
______________ MÜHAZİRƏ ________________
Mühazirə
məlumatın müəllimdən şagirdə ötürülmə üsuludur. Bu üsuldan mövzu ilə bağlı məzmunun
zənginləşdirilməsi, tamamlanması məqsədilə istifadə etmək məqsədəuyğundur. Belə
qısa mühazirələr 10-15 dəqiqə ərzində aparılır.
Mühazirə
ilə bağlı aşağıdakı məsələlərə nəzər yetirmək məqsədə müvafiqdir:
•
Mühazirənin məqsəd və vəzifələrini dəqiq müəyyənləşdirmək,
•
Plan tərtib etmək və onu şagirdlərə paylamaq (və ya lövhədə yazmaq).
•
Əyani və texniki vasitələrdən istifadə etmək.
• Müəllim
mühazirə prosesini verbal (suallar vermək) və vizual (şagirdlərin sifətlərinin
ifadəsini və jestlərini müşahidə etmək) tənzimləməlidir.
_______________
KARUSEL _______________
Dərsdən
əvvəl iri ağ kağızlarda (vatman) mövzuya aid suallar yazılır. Müəllim qruplara
müxtəlif sual yazılmış bir kağız verir. Qrup üzvləri sualı oxuyur və bir cavab
yazır. Kağızlar saat əqrəbi istiqamətində müəllimin köməkliyi ilə qruplara
ötürülür. “Karusel” kimi kağızlar bütün digər qruplardan keçərək axırda öz
qrupuna qayıdır. Müəllim bu kağızları yazı lövhəsinə yapışdırır və bütün sinif
cavabları müzakirə edir.
_____________ KLASTER (şaxələndirmə) _____________
Müəllim
tərəfndən lövhədə və ya iş vərəqlərində dairə çəkilir və onun mərkəzində
yazılmış anlayış ilə bağlı söz və ya ifadələr söyləmək şagirdlərə tapşırılır. Mərkəzdə
yazılmış anlayışdan başlayaraq hər növbəti söz onunla əlaqəli sözlər xətlərlə
birləşdirilir. Vaxt bitənə qədər mümkün qədər çox fikir yazmaq və onları əlaqələndirmək
tövsiyə olunur.Vaxt bitəndən sonra alınan klaster müzakirə edilir və ümumiləşdirmə
aparılır.
______________
SUALLAR _______________
Suallar
dərs prosesində tədqiqatların səmərəli qurulmasını stimullaşdırır. Şagirdlərin
idrak fəallığının artırılmasında böyük rol oynayır.
Sualların
sayının 4-5 arasında olması məqsədəuyğundur. Sualların qoyuluşu tənqidi təfəkkürün
inkişafına doğru yönəldilməli, məntiqi ardıcıllıq gözlənilməli, məzmunlu və
mövzu ilə bilavasitə əlaqəli olmalıdır.
______ BİBÖ – Bilirəm/İstəyirəm bilim/Öyrəndim _______
BİBÖ
aşağıdakı mərhələlər üzrə aparılır:
•
Problem müəllim tərəfindən elan edilir.
• Müəllim
lövhədə 3 sütundan ibarət cədvəl qurur və aşağıdakı bölmələri qeyd edir: –
Bilirəm/İstəyirəm bilim/Öyrəndim
•
Şagirdlər problemlə bağlı bildiklərini söyləyir və cavablar birinci sütunda
qeyd olunur.
• Həmin
məsələ ilə bağlı bilmək istədikləri isə ikinci sütuna yazılır.
• Dərsin
sonunda bir daha həmin cədvələ diqqət yetirilir və mövzu ilə bağlı öyrəndikləri
üçüncü sütunda qeyd edilir.
______________ ROLLU OYUN ________________
Rollu
oyunlar hər hansı bir problemə müxtəlif nöqteyi-nəzərdən yanaşmağı tələb edir.
Bu üsul şagirdlərə hadisələrin iştirakçısı olmaq və mövcud vəziyyətə
başqalarının gözu ilə baxmaq imkanı verir.
__________ ANLAYIŞIN ÇIXARILMASI ___________
Bu
üsul oyun- tapmaca formasında keçirilir və şagirdlərdə yüksək fəallıq
yaradır.Müəllim lövhədə dairəvi kart asır, onun arxasında şagirdlərdən tələb
olunan anlayışı yazır. Kartın yazı olmayan tərəfini şagirdlərə göstərir və gizlədilmiş
anlayışların xüsusiyyətlərinə aid 2 və ya 3 yönəldici söz sadalayır və ya
yazır. Şagirdlər həmin xüsusiyyətlərə uyğun olaraq gizlədilmiş anlayışı
tapırlar. Əgər şagirdlər anlayışı tapmaqda çətinlik çəksələr, müəllim əlavə olaraq
yeni xüsusiyyətlər sadalayır.
Şagirdlər
öz fərziyyələrini dedikdən sonra müəllim bu tapmacananın tapilib-tapilmamsını
hamıya çatdırır və kartoçkalarda yazılan sözləri açıqlayır.
______________
MÜZAKİRƏ ________________
Müzakirə
mövzu ətrafında ideya, məlumat, təəssürat, təhlil və təkliflərin qarşılıqlı
mübadiləsidir. Onun əsas vəzifəsi problemi təhlil edərək həlli yolunu tapmaq,
düzgün qərar qəbul etmək üçün imkan yaratmaqdır.
Müzakirə
dinləmək, təqdim etmək, sual vermək mədəniyyətini formalaşdırır, şagirdlərin məntiqi
və tənqidi təfəkkürünü, şıfahi nitqini inkişaf etdirir.
Müzakirə
apararkən əvvəlcədən şagirdlərə müzakirə qaydaları xatırladılır. Mövzu aydın şəkildə
ifadə olunur. Müzakirə prosesini inkişaf etdirən suallar vermək və şagirdlərin
cavablarını nəzərdən
keçirməklə
müəllim müzakirəni tənzimləyir. Bu zaman cavabı “Bəli” və ya “xeyr” olan qapalı
suallar vermək məqsədəuyğun hesab edilmir.
__________
“ QƏRARLAR AĞACI “ _____________
Bu
üsul qərarların qəbul edilməsi zamanı alternativ yolları araşdırmaq və təhlil
etmək məqsədi daşıyır.
Müzakirə
olunacaq problem müəllim tərəfindən izah edilir və onun həlli yollarının bir
neçə variantı şagirdlərlə birlikdə müəyyənləşdirilir. 4-6 nəfərdən ibarət
qruplarda şagirdlər problemin həlli yollarının üstünlüklərini və
çatışmazlıqlarını təhlil edir, onları “+”, və ya “-” işarəsinin qarşısında
müvafiq qaydada qeyd edirlər. Son nəticə cədvəlin qərar hissəsində yazılır və
üstü örtülür. Bütün qrupların təqdimatından sonra müəllim əldə olunmuş nəticələri
ümumiləşdirmək üçün müzakirə aparır.
___________
SÖZ ASSOSİASİYALARI ___________
Bu
üsuldan istifadə edilərkən öyrəniləcək mövzuya aid əsas söz (və ya söz birləşməsi)
lövhəyə yazılır. Şagirdlər həmin söz ilə bağlı ilk xatırladıqları fikirləri
söyləyir və həmin fikirlər müəllim tərəfindən lövhəyə yazılır.Mövzu ilə bağlı
olan sözlər deyilən fikirlərin arasından seçilir və əlaqələndirilir, onlardan
anlayış və yaxud ideya çıxarılır.Bu anlayış əsasında yeni materialın öyrənilməsinə
başlanır. Bu üsul həm də şifahi formada tətbiq edilə bilər.
________ PROBLEMLİ VƏZİYYƏT __________
Bu
üsul tənqidi təfəkkürü, təhliletmə və ümumiləşdirmə vərdişlərini inkişaf
etdirir.
Müəllim
əvvəlcədən problemi və müzakirə üçün sualları hazırlayır.
Şagirdlər
4-5 nəfərlik qruplara bölünür. Problemli vəziyyət əks olunmuş iş vərəqləri
uşaqlara paylanır. Hər qrup təklif edilən vəziyyətlərdən birini müzakirə edir və
həlli yolunu göstərir.
Qruplar
öz işlərini bitirdikdən sonra sinifdə ümumi müzakirə aparılır.
________VENN DİAQRAMI_____
Əşya
və ya hadisələri müqayisə etmək, onların oxşar və fərqli cəhətlərini müəyyənləşdirmək
üçün bu üsuldan istifadə olunur.
Venn
diaqramından istifadə prosesi aşağıdakı mərhələlər üzrə aparılır.
–Müqayisə
olunacaq əşya və hadisələr müəyyənləşdirilir
–Kəsişən
dairələr çəkilir (ortada yazmaq üçün yer saxlanır)
–I və
III dairədə müqayisə olunacaq obyektlər qeyd olunur
–Şagirdlər
təlimatlandırılır (təlimatda nəyin müqayisə olunacağı və dairələrdə oxşar və fərqli
cəhətlərin necə qeyd olunacağı barədə danışılır).
–Müqayisə
olunan obyektlər təsvir edilir: (fərqli cəhətlər sağ və sol tərəfdə, oxşar cəhətlər
kəsişmə dairəsində qeyd olunur).
–Müqayisə
nəticəsində fikirlər ümumiləşdirilir.
________
LAYİHƏLƏRİN HAZIRLANMASI ________
•
Layihələrin hazırlanması müxtəlıf mövzuların müstəqil şəkildə tədqiq edilməsidir.
Şagirdlər öz layihələrini təqdim etməzdən əvvəl uzun müddət onun üzərində işləyirlər.
Layihələr şagirdlərin tədqiqat vərdişlərinin, biliklərə müstəqil yiyələnmə
bacarıqlarının formalaşmasında mühüm rol oynayır, onlara müstəqil şəkildə öz fəaliyyət
proqramlarını qurmağa, habelə öz vaxtını və işini qrafik üzrə planlaşdırmağa
kömək edir.Bu üsul həmçinin şagirdlərin bir-biri ilə, eləcə də məktəbdən kənarda
müxtəlif adamlarla qarşılıqlı əlaqəsi üçün şərait yaradır, hadisələrin hər
hansı bir aspektini daha dərindən anlamağa imkan verir, əlavə ədəbiyyatdan
istifadə etməyə istiqamətləndirir.
•
Layihələr hazırlayarkən müəllim mövzu və ya problemi müəyyən edir və sinfə
bunlardan birini seşmək imkanı verir. Problem həmçinin sinif tərəfindən “əqli
hücum ” üsulu ilə seçilə bilər.
•
Problem konkret olmalıdır. Müəllim və şagirdlər birlikdə layihə üzərində işin
başlama və başa çatma müddətini, istifadə olunacaq əyani vasitələri (ədəbiyyatlar,
mənbələr, təsviri vasitələr və s.) bunları əldə etmək yollarını, iş formalarını
(fərdi yoxsa, qrup şəklində) müəyyən edirlər.
• İş
prosesində müəllim suallara cavab verə və ya yol göstərə bilər. İşin icrasına
isə şagirdlər özü cavabdehdir.
• Tədqiqatın
nəticəsi hesabat, xəritə, illüstrasiya, fotoşəkillər cədvəllər, qrafiklər,
formasında ifadə oluna bilər.
_____ SORĞU VƏRƏQLƏRİ VƏ MÜSAHİBƏ ______
Bu
üsullar araşdırılan məsələ ilə bağlı fakt və hadisələr haqqında müəyyən
qrupların ictimai rəyini öyrənmək məqsədilə aparılır.
•
Sorğu vərəqi araşdırılan məsələ ilə bağlı tərtib edilir və burada suallar
qoyulur. Sorğuda iştirak edənlər bu vərəqi müstəqil doldurur.
•
Müsahibə isə araşdırılan məsələ ilə bağlı məlumat almaq üçün aparılır.
• Bu
üsullardan istifadə edərkən aşağıdakı mərhələlərin gözlənilməsi məqsədəmüvafiq
hesab edilir:
•
Problemi müəyyən etmək
• İşi
təşkil etmək (Sorğu və ya müsahibə keçirmək üçün suallar hazırlamaq)
• Məlumatları
toplamaq ( Sualların cavablarını toplamaq).
• Əldə edilmiş məlumatları təhlil
etmək və ümumiləşdirmək
Dəyirmi
masa
Müəllim bütün sinif şagirdlərini (və yaxud da sinfi
iki böyük qrupa bölərək) dairəvi masa arxasında əyləşdirərək onlara sual yazılmış bir kağız verir. Dairəvi masa
arxasında əyləşən bütün şagirdlərri sualı oxuyur və bir cavab yazır. Kağızlar
saat əqrəbi istiqamətində müəllimin köməkliyi ilə stol ətrafında bütün
iştirakçılara ötürülür. Dairəvi formada kağızlar bütün digər şagirdlərdən keçərək axırda ən birinci şagirdə qayıdır.
Müəllimin
sinif qarşısında qoyduğu problem bütün şagirdlər tərəfindən müzakirə edilir və
sonda təqdimat edilərək fikirlər ümumiləşdirilir. Bu üsuldan müəllim fəal dərsin
tətqiqatın aparılması, yaradıcı tətbiqetmə və nəticələrin çıxarılması və ümumiləşdirmə
mərhələsində reallaşdıra bilər.
_______ KONSEPTUAL
CƏDVƏL__________
Bu üsul üç və ya daha çox
obyekt , yaxud cəhətin müqayisəsi nəzərdə tutulan zaman səmərəli sayılır.
Cədvəli düzəltmək üçün vərəqin sol tərəfində, şaqulu qrafada müqayisə ediləcək
obyektlər, üfeqi qrafalarda isə onların müqayisə olunacaq xüsusiyyətləri göstərilir.
Konseptual cədvəldən ədəbiyyat dərslərində sürətləri, müxtəlif peşələri
müqayisə edərkən istifadə etmək olar. Aşağıdakı cədvəl buna
nümunədir.
Zəruri
hazırlıq
|
İşin
stabilliyi
|
Əmək
haqqı
|
Mənəvi
razılıq
|
|
Müəllim
Musiqiçi
Fəhlə
|
Pedoqoji
məktəb
Universitet
Təhsil
ixtisaslaşma üçün praktika
Uzun
çəkməyən
|
Yüksək
aşağıdır
ixtisaslar
|
Orta
Qeyri
müəyyəndir
ortadır
|
Nisbətən
yaxşı
Çox
yaxşı
Lap
çox
|
Bu cədvəldən yazı işləri
üçün hazırlıq mərhələsində intidai sinifdə və dil-ədəbiyyat dərslərində də
istifadə etmək olar.
______DƏYİRMİ MASA______
Müəllim
bütün sinif şagirdlərini (və yaxud da sinfi iki böyük qrupa bölərək) dairəvi
masa arxasında əyləşdirərək onlara sual yazılmış bir kağız verir. Dairəvi
masa arxasında əyləşən bütün şagirdlərri sualı oxuyur və bir cavab yazır.
Kağızlar saat əqrəbi istiqamətində müəllimin köməkliyi ilə stol ətrafında bütün
iştirakçılara ötürülür. Dairəvi formada kağızlar bütün digər şagirdlərdən
keçərək axırda ən birinci şagirdə qayıdır.
Müəllimin
sinif qarşısında qoyduğu problem bütün şagirdlər tərəfindən müzakirə edilir və
sonda təqdimat edilərək fikirlər ümumiləşdirilir. Bu üsuldan müəllim fəal
dərsin tətqiqatın aparılması, yaradıcı tətbiqetmə və nəticələrin çıxarılması və
ümumiləşdirmə mərhələsində reallaşdıra bilər.
Mənbə :Malik Aranlı
Leyla Bayramova
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder